Richard Müller: Müllenium Live (recenzia)

V roku 1999 vyšlo výberové CD Richarda Müllera: Müllenium Live. Vďaka svojej nadčasovosti má dodnes tento titul poslucháčovi čo povedať. Nejedná sa o klasický výber. Ale pozostáva zo živých nahrávok z predchádzajúcich troch rokov. Celkový počet osem skladieb tvorí reprezentatívny prierez Müllerovou tvorbou do roku 1999. Tri skladby z obdobia Banketu, jedna zo spolupráce s dvojicou Hapka Horáček a štyri zo sólových albumov.

Na albume (na koncertoch) sa zišla takmer elita slovenskej hudobnej scény ( Andrej Šeban, Oskar Rózsa, Marcel Buntaj, Juraj Bartoš, Juraj Tatár, Juraj Griglák, Pavol Kvassay) a hosť Jiří Stivín . K živému záznamu sa v štúdiu dodatočne dotočili nejaké gitary, klávesy a vokály, čo ale vôbec nenarušilo výsledný dojem, ba práve naopak – dodalo to tú správnu “šťavu“. Výsledné skladby pôsobia „objemne“, dynamicky a v niektorých prípadoch až pompézne, čo umocňujú najmä Šebanove gitary. Samozrejme nechcem opomínať ostatných hudobníkov – všetci podávajú vynikajúce výkony. Ale Šebanova inštrumentalita sa tu výrazne derie na povrch. Stopáže dokazujú, že hudobníci mali dostatok času sa poriadne „vyřádit“ (najkratšia skladba má 5:40 min.) a napriek tomu nenudiť. Album je dokonale vyhraný, považujem ho za špičku v česko-slovenskej produkcii LIVE-ov. A každý fanúšik Müllera ako aj kvalitnej hudby ho určite musí mať napočúvaný. Nedá mi nevyjadriť sa k jednotlivým skladbám :-)
Nebude to ľahké – na úvod výborná skladba, nie je čo vytknúť pekne odohrané, v rámci možností veľmi dobre zaspievané – pri živých nahrávkach mám väčšinou zo spevu zlý pocit. Tu je to všetko v poriadku – klobúk dolu (platí pre celý album). Asi v posledných dvoch tretinách nastupuje Šebanove vynikajúce sólo plné energie a elegancie. Už prvá skladba ma utvrdzuje, že je to „sila“, to sa mi často nestáva
Milovanie v daždi – veľmi pohodová záležitosť , skvelé aranžmá, silný moment Müllerovho recitálu a pekné podkreslenie trúbkou
Tlaková níž – ďalšia pohodová skladbička, veľmi pekné prevedenie, plné emócií
Po schodoch – Hosť Jiří Stivín a preňho typické intro. Po schodoch – Jazz? Prečo nie, znie to príjemne. Hlavnou „príčinou“ jazzu sú klávesy Juraja Tatára a kontrabas Juraja Grigláka. Dobre púsobí ku koncugitara, ktorá hrá „sekane“ hlavný motí skladby
Nespoznaný – naposledy Banket, jeden z mojich obľúbených „bankeťáckych“ počinov. Tu ešte lepšie, než z 1984. Skvelý začiatok – krásna gitarka + basa, veľmi dobrý spev(temný začiatok), vynikajúce basové sólo a hneď za ním Šeban
Štěstí je krásná věc – unikátna hra Jiřího stivína (priškrtený saxofón) sa nádherne prelína s gitarovým sólom
Cigaretka na 2 ťahy – tajuplný úvod, v štúdiu doplnená basová linka je výborne „čitateľná“, Juraj Bartoš s pekným sólom na trúbku
Nočná optika – výpravná skladba. Veľmi pôsobivý spev – zaujalo ma vydychovanie na konci veršov (na začiatku), veľkolepé gitary

Záver? Výborný album, o tom niet pochýb. Sála z neho úžasná atmosféra. Sústredený posluch je zážitok. Andrej Šeban je pánom situácie. Znie to ako by len tak improvizoval, ukladá tóny pekne vedľa seba a každý vie, že to musí byť tak a nijak inak. Jeho citlivý prístup ku kompozícii je obdivuhodný. spolu s Oskarom Rózsom a Marcelom Buntajom tvoria pevné jadro. Myslím, že aj keď kapela nemá pevnú zostavu a sú to všetko hosťujúci hráči je až nadpriemerne zohraná. Richard Müller ma svojim hlasom taktiež presvedčil.

Juraj Stanovič

Juraj Stanovič

• Počet článkov:  7